Noter på computeren

I dagens Danmark, hvor af samfundet har udviklet sig i indenfor teknologien markant, og IT-apparater er daglig brugt i eleverne dagligdag/undervisning. Da det er væsentlig mere udbredt at elever tager deres noter på computeren, i stedet for på papir, bør der være en optimal mulighed for at man kan medbringe ens noter på computer, uden nødvendigvis at skulle printe dem.


DGS tager digitalt ansvar

Aldrig før har en generation benyttet sig så meget af digital teknologi. Især internettet har medført nye muligheder, nye problemstillinger og nye former for misbrug. Det er som om, at vores forældre, lærere og andre personer, der har opdraget os, har overladt internettet til os – og det har efterladt os uden retningslinjer og etik i den digitale verden. En af disse former for misbrug er hævnporno eller sexkrænkelser på nettet, hvor private billeder og andet materiale bliver delt og spredt uden samtykke og uden forståelse for konsekvenserne for ofrene. Fordi den nøgne krop er så associeret med skam, bliver ofrene udskammet, hånet og udsat for voldsom mobning. Ikke sjældent får ofrene at vide, at de selv var uden om det, og at de selv kunne have forhindret det; også selvom billederne enten er blevet taget i trygge, intime sammenhænge eller endda taget uden ofrets viden.

I DGS mener vi, at det aldrig er ofrets egen skyld. Vi har alle sammen et ansvar for, at vores elever kan udleve deres seksualitet på egne vilkår. Derfor skal ledelse, lærere og elever i fællesskab udforme strategier for forebyggelse og uddannes i håndtering af episoder med deling af nøgenbilleder på nettet. Desuden er det centralt, at vi får taget kritiske diskussioner af digital dannelse og etik og reflekterer over vores færden på nettet.


Overvågning på gymnasiet

Vi oplever i dag at nogle gymnasier føler sig nødsaget til at overvåge deres elever på daglig basis. Vi i DGS er imod både overvågning i form af videoovervågning, og overvågning af privat samt skolerelateret kommunikation mellem eleverne. Overvågning stiller stor mistillid til eleverne fra ledelsens side, og sender udadtil et dårligt signal om samarbejdet mellem elever og ledelse. Mange elever føler et stort ubehag ved videoovervågning, og føler sig krænket samt forhindret i at udføre personlige gøremål.