Gymnasieeleverne vælger ny formand

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning holdte i weekenden d. 26. til 28. april deres 54. ordinære Landsmøde. I den forbindelse, har gymnasieeleverne valgt ny ledelse, herunder formand Martin Mejlgaard.

Fredag den 26. april 2019 samledes landets gymnasieelever på Høje Taastrup Gymnasium i anledningen af Danske Gymnasieelevers Sammenslutnings 54. ordinære Landsmøde. I den forbindelse har gymnasieeleverne valgt ny ledelse, og diskuteret linjen og kampen for verdens bedste uddannelsessystem. En kamp, der ifølge nyvalgt formand Martin Mejlgaard ikke er slut endnu:

“Uddannelsessystemet har været genstand for massive besparelser, som har resulteret i, at kvaliteten er faldet. Et værdigt uddannelsessystem kræver, at besparelserne erstattes med langsigtede investeringer, og det er en vigtigt kamp for gymnasieeleverne; Også efter et folketingsvalg.”

Martin Mejlgaard, der til dagligt går i 3.g på Århus Statsgymnasium, har i sin daglige gang på gymnasiet oplevet en farlig tendens; ifølge ham er mistilliden til institutionerne groet fast i det uddannelsespolitiske landskab:

“Vi elever har oplevet tiltag som Den Digitale Prøvevagt og en rigid fraværsbekendtgørelse. De er eksempler på et tydeligt tillidsbrud mellem politikerne og uddannelsessektoren. De enkelte institutioner skal i stedet have større frihed og mindre detailregulering.”.

Martin Mejlgaard vil pr. 1 juli afløse Malte Sauerland-Paulsen som formand, og vil fremover lede organisation i samarbejde med Gertrud Lynge Mikkelsen og Elvira Zachariasen, som begge har deres daglige gang på Århus Katedralskole.