EKSAMEN PÅ STX
DGS’ EKSAMEN PÅ STX PAPIR
I dette papir stiller Danske Gymnasieelevers Sammenslutning skarpt på eksamenssystemet. Vi oplever, at eksaminer i dag fylder for meget i undervisningen og ofte styrer den i en retning, der prioriterer eksamensforberedelse over reel læring og faglig fordybelse. Eksamenerne bør i stedet afspejle en undervisning, der er præget af nysgerrighed, selvstændighed og almendannelse. DGS ønsker et eksamenssystem, hvor digitalisering, hjælpemidler, eksamensformer og vurderingskriterier understøtter en moderne, virkelighedsnær og retfærdig vurdering af elevens samlede faglige og personlige udvikling.
Eksamensformer skal afspejle virkeligheden
DGS mener, at eksaminer skal svare til virkeligheden. I arbejdslivet og på videregående uddannelser arbejder vi sjældent med ét isoleret spørgsmål under tidspres og uden adgang til information eller samarbejde. Eksamener skal derfor afspejle den måde, vi faktisk løser opgaver på: med adgang til digitale værktøjer, mulighed for research og evne til at samarbejde og tænke selvstændigt. Det gør eksamen mere autentisk og giver et retfærdigt billede af, hvad eleven kan bruge sin viden til. Når eksamen kræver evne til at søge, vurdere og anvende information, tester den ikke kun hukommelse, men reel kompetence. Det forbereder os bedre til fremtiden og gør eksamen til en meningsfuld afslutning på et forløb.
Eksamensformer skal afspejle undervisningen
DGS mener, at eksamen skal afspejle undervisningen. Hvis undervisningen handler om projektarbejde, gruppearbejde, kildekritik og faglig fordybelse, skal eksamen vise det samme. I dag oplever vi, at undervisningen ofte tilpasses eksamensformerne, fx. ved at fokusere på korte svar og rutiner frem for dyb forståelse. Det skader læringen. Når eksamen i stedet bygger på skriftlige produkter, mundtlige samtaler, cases eller internetadgang, bliver undervisningen automatisk forberedelse til eksamen. Det skaber sammenhæng, reducerer stress og sikrer, at eksamen måler det, vi faktisk har lært. Elever motiveres til at engagere sig i undervisningen, når de ved, at eksamen afspejler den, og ikke er et lotteri.
Udover at give faglige kompetencer, skal gymnasiet også være almendannende. Vi mener, at sociale kompetencer og selvstændighed er en væsentlig del af den almene dannelse. Derfor bør undervisningen lægge vægt på gruppearbejde og medbestemmelse.
For at afspejle et undervisningsmiljø, hvor det i høj grad er elevernes evne til selv at analysere og reflektere, som er i fokus, bør vi være opmærksomme på eksamenslængden, da meget korte eksaminer i højere grad tester elevernes hurtighed og rutiner end deres egentlige faglige dygtighed. Derfor ser vi generelt positivt på eksaminer med længere forberedelsestid end meget kort forberedelsestid.
Dog bør vi også være opmærksomme på, at eksamen skal være eksemplarisk for hele undervisningsforløbet, og ikke kun et enkelt spørgsmål eller tema, hvorfor vi godt kunne tænke os et opgør med den klassiske mundtlige eksamen, hvor man trækker en enkelt spørgsmål, som hele den faglige samtale bliver begrænset til. I stedet bør der være flere eksaminer, hvor der indgår gruppearbejde og projekteksamener, som i højere grad afspejler elevens evner inden for hele undervisningsforløbet. Derfor ser vi positivt på fx. caseeksaminer, som giver eleven mulighed for at demonstrere en bred faglighed med udgangspunkt i en virkelighedsnær situation. Gode erfaringer med SRP-eksamen viser også, at det virker, når vi kobler skriftlighed og mundtlighed, og derfor foreslår vi også, at man undersøger muligheden for at lave flere mundtlige eksaminer på baggrund af et skriftligt produkt.
Digitalisering af eksaminer
DGS ønsker en markant hurtigere digitalisering af alle eksaminer på de gymnasiale uddannelser, især de skriftlige. Vi ser en stigende tendens, hvor man bevæger sig mod analoge eksaminer, blandt andet i sprogfag. At tvinge elever til at skrive i hånden er forældet, skaber stress, reducerer tilgængelighed (fx. for ordblinde elever) og afspejler ikke den virkelighed, vi lever i. Analoge eksaminer løser ikke problemer med snyd. De straffer alle elever, også dem der bruger teknologien ansvarligt.
Vi foreslår:
Alle skriftlige eksaminer afholdes digitalt
Digitale hjælpemidler
Sikker digital eksamensplatform
Håndskrift er ikke en relevant færdighed i gymnasiet, og analoge eksaminer skaber barrierer for bla. ordblinde. Desuden skal ordbøger, regneprogrammer etc. være tilgængelige, hvor det er fagligt relevant. Eksamener skal måle faglige evner med de redskaber, vi bruger i virkeligheden. Derudover skal eksaminer afholdes på en national standardiseret digital platform, hvor elever har lige adgang til teknologi, uanset skolens ressourcer. Digitale eksaminer kræver robuste systemer. Når tekniske fejl, som systemnedbrud, afbryder en eksamen, må elever ikke straffes. DGS ønsker klare retningslinjer. Ved tekniske fejl skal eksamen enten genoptages med fuld tid eller tilbydes som ny prøve uden konsekvenser for karaktergennemsnit.
Eksamener skal fylde mindre
Grundlæggende mener DGS, at eksaminer fylder for meget på uddannelserne. Gymnasietiden handler ikke om at blive testet, men at modtage undervisning og blive klogere. Eksaminer hæmmer vores nysgerrighed og holder undervisningen indenfor et snævert pensum. Samtidig mener vi, at årskaraktererne giver et mere nuanceret billede af elevernes faglige niveau. Derfor ønsker vi i DGS os, at der bliver skåret ned på antallet af eksaminer.
I DGS mener vi, at der skal være færre eksamener på gymnasiet. I dag er der alt for mange eksaminer det sidste år under uddannelsen og det er med til at presse eleverne. Vi foreslår derfor at antallet af eksamener sænkes. Samtidig skal lodtrækningen gøres retfærdig ved at sikre en ligelig fordeling af fagniveau, så ingen kommer op i udelukkende C- eller A-fag. På den måde får alle en passende arbejdsbelastning under eksamensperioden. Den øgede retfærdighed mindsker tilfældighed, stress og ulighed mellem elever, uden at man behøver at fjerne lodtrækningen helt. Herudover mener vi også, at fordelingen mellem skriftlige og mundtlige eksamener skal være nogenlunde lige.
DGS mener, at den nuværende vægtning af eksamener skal ændres. Som det er lige nu, har de trukne eksaminer en for stor indvirkning på ens endelige snit, både opad og nedad. Dette skyldes, at en eksamenskarakter tæller som en ekstra karakter i snittet, og at visse fag derfor får større indflydelse på det samlede snit. Derfor ønsker DGS at ændre eksamenskarakterernes vægtning, så en eksamen fremover vil slås sammen med den afsluttende årskarakter og de to tilsammen danner én karakter. Vægtningen her ville være 50/50. På den måde fylder et fag ikke mere eller mindre, bare fordi man er heldig/uheldig, når man trækker.
Desuden ønsker DGS, at NV og AP-eksamen igen skal være uden betydning for elevernes samlede karaktersnit.
Hjælpemidler og retfærdighed
DGS mener, at hjælpemidler skal afspejle den digitale virkelighed og bruges ansvarligt. Vi foreslår:
Klare retningslinjer for brug af digitale værktøjer
Særligt hensyn til tale forstyrrede elever
Afskaf egenbetaling på lægeerklæringer
Det skal være tydeligt, hvornår og hvordan digitale værktøjer, herunder AI, må bruges. Desuden skal mundtlige eksaminer tilpasses, så elever med fx. stammen får en retfærdig mulighed, fx. gennem skriftlige præsentationer eller længere forberedelsestid. Endelig, skal elever ikke straffes økonomisk, hvis de bliver syge på eksamensdagen. Skolen skal dække udgiften, når lægeerklæringen kræves af skolen.