POLITIK
-
POLITISKE PAPIRER
Al DGS’ politik står nedskrevet i fem typer politiske papirer: vedtægterne, principprogrammet, arbejdsplanen, politikpapirer og udtalelserne. De politiske papirer danner fundamentet for organisationen og vores politik. Har du spørgsmål til noget af vores politik er du altid velkommen til at kontakt os.
-
Vedtægter
DGS’ vedtægter skitserer de overordnede regler for organisationen. Vedtægterne er vores højest rangerede politiske papir, hvilket betyder, at alt DGS politik og arbejde skal følge vedtægterne. Man behandler vedtægterne hvert år på Landsmødet.
-
Principprogram
I principprogrammet står DGS’ politiske holdninger til en række uddannelsespolitiske emner. Principprogrammet rangerer lige under vedtægterne, og det er her, at DGS’ mere langsigtede mål bliver beskrevet. Principprogrammet kan blive behandlet på Landsmødet.
-

Arbejdsplanen 25/26
DGS’ arbejdsplan skitserer, hvad organisationen skal arbejde med i et givent skoleår. Det gælder både politiske mål og udviklingsmål for organisationen og elevrådene. Det er her, årets kampagner står beskrevet. Arbejdsplanen bliver vedtaget for det kommende skoleår på Landsmødet i foråret.
-
Udtalelser
Udtalelserne beskriver DGS’ holdning til specifikke og mere tidsbestemte emner inden for uddannelsespolitik. Udtalelserne udløber efter tre år, hvis ikke de bliver opretholdt på stormøderne ved enten Elevkonferencen eller Landsmødet.
POLITIK PAPIRER - DET MENER DGS OM…
-

KARAKTERER
I dette papir stiller DGS skarpt på konsekvenserne ved vores nuværende karaktersystem og opstiller vores ønsker til et nyt karaktersystem. LÆS HELE PAPIRET
-
KLIMA KAMPEN
Vi stræber i DGS efter at sikre en bæredygtig fremtid og går ind for grøn omstilling. Derfor går vi efter internt i organisationen at ændre vores forbrugsmønstre i retning af et mere bæredygtigt DGS. LÆS HELE PAPIRET
-
TAXAMETERSYSTEMET
Gymnasiernes økonomi er meget styrende for uddannelsernes kvalitet, og DGS mener, at vores bevillingssystem har brug for en ordenlig opdatering . LÆS HELE PAPIRET
-
EKSAMEN PÅ STX
Tre års gymnasiegang med undervisning afsluttes for stx-eleverne med en eksamen, men desværre bliver eksamen for mange det, der definerer undervisningen. LÆS HELE PAPIRET
-

HF
Højere forberedelseseksamen (HF) er en almendannende og studieforberedende ungdomsuddannelse på gymnasialt niveau, som er adgangsgivende til videregående uddannelser. LÆS HELE PAPIRET
-

IB
International Baccalaureate diploma programme (IBDP), also just called IB, is an upper secondary level education that, even though it is constructed differently than the normal Danish gymnasium, still is qualifying for universities all over the world. LÆS HELE PAPIRET
-

ALKOHOL
Fest og farver er en stor del af det at gå i gymnasiet, men for mange bliver alkoholen for definerende for fællesskabet. I DGS vil vi gerne bidrage til en positiv kulturændring om alkohol baseret på dialog. LÆS HELE PAPIRET
-
EPX
I 2030 skal en helt nyt type gymnasie starte. Det erhvervs- og professionsrettede gymnasie (epx) Læs vores tanker om epx’en her. LÆS HELE PAPIRET
-
MANGFOLDIGHED
Et trygt gymnasium kræver aktiv inklusion. DGS arbejder for normkritiske læringsmiljøer, privat omklædning, inkluderende seksualundervisning og klare retningslinjer mod diskrimination – så alle kan trives. LÆS HELE PAPIRET
-

ELEVDEMOKRATI
Demokrati er en grundpille i gymnasiet. DGS ønsker stærkere elevråd, tættere samarbejde med ledelsen og godskrivelse af demokratisk fravær, så unge kan deltage aktivt og trygt i demokratiet. LÆS HELE PAPIRET
-

INKLUSION OG SPS
DGS ønsker reel inklusion i gymnasiet: permanente SPS-værktøjer, professionelle mentorer, undervisning tilpasset neurodivergens og moderne hjælpemidler, så alle elever får lige muligheder. LÆS HELE PAPIRET
-

DIGITAL DANNELSE
DGS ønsker, at digital dannelse og AI bliver en naturlig del af gymnasiet: kritisk kildevurdering, etisk digital adfærd, ansvarlig brug af teknologi og klare regler for AI-snyd. LÆS HELE PAPIRET