Om DGS

DGS er en national, uafhængig elevpolitisk organisation. Vi repræsenterer landets gymnasieelever og deres holdninger og understøtter elever og elevråd i deres elevdemokratiske arbejde.

Historie

DGS blev grundlagt den 26. april 1965 som en del af de store studenterbevægelser, der opstod i Danmark i 1960'erne. Formålet med organisationen var at organisere og støtte både de eksisterende elevråd og oprettelsen af ​​nye elevråd på de danske gymnasieskoler. Senere begyndte DGS også at blande sig som talerør for gymnasieelevernes stemme i den politiske debat. Både på nationalt og regionalt niveau arbejder DGS også for at skabe netværk på tværs af gymnasieelever, hvor der kan diskuteres oplevelser og udfordringer og hvordan de i fællesskab kan skabe forandring på deres uddannelse.

Vores organisation er over 55 år gammel, hvilket betyder, at vi har overlevet både op- og nedture. Der har været ​​DGS’ solidaritetsprojekt, Operation Dagsværk, modstand fra skiftende regeringer samt udfordringer med andre ungdomsorganisationer. Men heldigvis har det meste været en succes. Gennem tiden har DGS på afgørende punkter forbedret uddannelserne og vilkårene for landets gymnasieelever.

I 2005 fusionerede DGS med GLO, en organisation grundlagt som et alternativ til DGS, og man fokuserede nu på sammen at forbedre gymnasieelevernes vilkår, hvor der tidligere var blevet kæmpet meget ideologiske kampe. Samtidig steg antallet af medlemmer og antallet af repræsenterede elevgrupper blev udvidet fra kun at omfatte STX til nu også at inkludere HF og IB.

Medlemskab og struktur

DGS repræsenterer omkring 80.000 danske gymnasieelever. Dette gør vi ved at elevråd på STX-, HF- og IB-skoler er medlemmer. Elevrådene repræsenterer eleverne på deres skole og derigennem repræsenterer DGS også dem. Hver skole tilhører en region baseret på den geografiske placering og afstanden til bestyrelsens hovedsæde, som typisk er i den største by i regionen. Der findes 10 regionale bestyrelser, og det er dem, der er tættest på elevrådene. Hver regional bestyrelse har et bestemt antal repræsentanter eller "regionssekretærer" i hovedbestyrelsen, som er baseret på antallet af elever, de har på deres medlemsskoler. Der er i alt 18 regionssekretærer fordelt på regionerne. I hovedbestyrelsen er der også 4 pladser forbeholdt repræsentanter fra HF- og IB-skoler samt 8 pladser, som alle elever på vores skoler kan stille op til på vores Landsmøde.

Vores Landsmøde finder sted hvert år mellem februar og april og er den højeste myndighed og vigtigste stormøde i vores organisation. På Landsmødet afholder vi valg til Daglig Ledelse, som vi kalder vores formandskab.