Alkoholpolitik

DGS’ alkoholpolitik
I DGS ser vi kritisk på gymnasieelevers alkoholforbrug. Vores titel som europamestre i druk, kan være problematisk for elevers faglige udvikling, sundhed, og trivsel.

DGS ønsker derfor en koncentreret indsats for at forbedre unges forhold til alkohol. Som er fokuseret på dialog frem for forbud.

Dialog - Ikke forbud

I DGS mener vi, at det er vigtigt at eleverne i samarbejde med ledelsen skal skabe en fornuftig alkoholkultur inden for trygge rammer. I debatten nævnes et alkoholforbud på gymnasierne som skridtet mod en bedre alkoholkultur. Dette mener vi ikke er vejen frem. Istedet mener vi, at det er vigtigt at alkohol ikke indgår som centralt element i festkulturen, men i stedet bliver et aktivt og informeret tilvalg, gennem bl.a. alkoholpolitikker på alle gymnasier, oplysningsarbejde om konsekvenserne af “binge-drinking”, indsatser for  unge med et usundt alkoholforbrug, og et kritisk blik på hvilke genstande falder under den nuværende aldersgrænse, samt håndhævelsen af denne.

Kulturændring

I DGS anerkender vi, at der i Danmark er en problematisk alkoholkultur, men at unge ikke står ene om det. Vi står overfor en kulturændring i vores samfund, der er bygget op om dialog, hvor unge også er involveret. I DGS vil vi gerne gøre en forskel og blive bedre, men det kan vi ikke hvis der kommer et forbud på alkohol, da dette ikke vil stoppe unge med at drikke, men i stedet skubbe alkoholen ud i utrygge rammer.

I stedet foreslår vi i DGS, at man laver alkoholpolitikker ude på skolerne i samarbejde med eleverne. Her skal man fastsætte nogle rammer for, hvordan man drikker med hinanden, men også hvad man drikker. Vi mener i DGS, at det er essentielt, at der altid er alkoholfrie muligheder, så vi kan sikre os de elever, der ikke har lyst til at drikke har andre muligheder. I DGS ser vi at alkohol aldrig skal være et centrum for sociale aktiviteter, men i stedet et tilvalg som unge tager.

For at disse indsatser skal resultere i en konkret kulturændring, må elever inddrages i den konkrete udformning, frem for at blive sat uden for døren. DGS er derfor imod et forbud for salg af alkohol for 16-årige, som blot vil drive unge til det sorte marked og druk i utrygge rammer.