Ofte stillede spørgsmål:

• Fedt at du gerne vil engagere dig! Der er mange forskellige ting man kan lave i DGS: udvikle politik, planlægge arrangementer, besøge andre elevråd, osv. Skriv en mail til vores organisatoriske næstforperson på daniel@dgsnet.dk, så hjælper hun dig til at finde den region, som du hører til i, og hvad du har lyst til at lave.

• DGS har holdninger til langt de fleste emner inden for gymnasiepolitik og ungeliv. Helt konkrete meninger kan du se her: Politik. DGS’ holdninger er besluttet på vores 2 årlige stormøder. Her er alle gymnasieelever inviteret til at repræsentere deres elevråd og udvikle DGS’ politik på alle områder.

DGS’ principielle holdninger tager udgangspunkt i et gymnasium baseret på kvalitets-undervisning, grundig feedback og tætte relationer mellem lærere og elever, og vores mærkesager afspejles heraf. Dette koster penge, og vi er derfor altid meget aktive under finanslovsforhandlingerne, hvor vi kæmper for investeringer i uddannelse. Vi tror på ungdommen og kæmper derfor for mere indflydelse til elever lokalt på skolerne. Derfor kæmper vi naturligvis imod detailstyring fra Undervisningsministeriet, der blandt andet sås med fraværsbekendtgørelsen og Den Digitale Prøvevagt.

• DGS lokalafdelinger er delt op i regioner, hvor vi i DGS har 10 regioner. Der er fem regioner i Jylland, en på Fyn og fire på Sjælland. Hvis du er i tvivl om hvilken region, dit gymnasium er tilknyttet, så send en mail til daniel@dgsnet.dk!

• DGS har en bestyrelse, der delvist er valgt af regionerne og delvist på de 2 årlige stormøder. Bestyrelsen har det løbende ansvar for organisationens økonomiske, organisatoriske og politiske udvikling. DGS har også et sekretariatet, der består af unge, som lige er blevet studenter. Sekretariatet står for den daglige drift, understøttelse af regionerne og den nærmere planlægning af de nationale arrangementer. Hvis du vil høre mere om bestyrelsen eller sekretariatet, så skriv en mail til daniel@dgsnet.dk.

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning er en uafhængig interesseorganisation. Elevrådene er kernen i DGS. I vores ni regioner, der er fordelt ud over landet, organiserer vi de lokale medlemselevråd. Det er gennem elevrådene, vi i fællesskab sikrer at elevdemokratiet kan mærkes; både for den enkelte elev og i det politiske landskab.

I DGS arbejder vi for at styrke elevrådenes arbejde og indflydelse, så elevernes stemme kan blive hørt. Flere gange årligt arrangerer vi regionale og nationale kurser, hvor elevrådene skaber forbindelser på tværs, deler viden om elevrådsarbejde og får nye kompetencer gennem oplæg og workshops.

• Et stormøde er et af DGS’ 2 årlige samlinger af alle interesserede gymnasieelever i landet. Her bliver DGS’ budget, kampagner, holdninger og ledelse valgt. Til stormødet i efteråret 2019, vedtog man f.eks. også et karakterpapir, der indeholdt politik på karakterskalaen, karakterfri klasser og optag på gymnasiet og videregående uddannelser.

Udover politikudvikling er der også altid sociale aktiviteter og fest til stormøderne, så man får mulighed for at snakke mere med de andre engagerede elever fra hele landet.

Til hverdag kaldes stormøderne ofte Politikkonferencen, der ligger i efteråret, og Landsmødet, der ligger i foråret.

• DGS’ ledelse vælges til stormødet i foråret, der typisk bliver afholdt i marts, kaldet Landsmødet. Hvis man ønsker at stille op til ledelsen, skal man orientere sekretariatet om dette mindst 3 uger inden Landsmødet. På selve Landsmødet skal man holde en motiverende tale, og repræsentanterne fra elevrådene vil derefter stemme. Hvis du er nysgerrig på, hvad det vil sige at sidde i ledelsen, så skriv en mail til vores forperson, Asger, på asger@dgsnet.dk.

• Dejligt at du gerne vil være medlem! For at blive medlem, skal i først og fremmest stemme om det i elevrådet. Hvis I har lyst, vil vi altid gerne komme ud til mødet og fortælle lidt om DGS og fordelene ved medlemsskab, inden I stemmer. Hvis I har valgt at blive medlem, så skal I blot udfylde denne formular her på hjemmesiden: Til elevråd -> Indmeldelse.

• Skriv en mail til kontakt@dgsnet.dk for at høre, om dit elevråd er medlem, så svarer vi lynhurtigt.

• Det koster 15 kr. pr. elev årligt, at være medlem af DGS, og denne sats kan reguleres på Landsmødet. Det er dog ikke elevrådet der skal betale kontingentet, men skolen selv - en rettighed, der er sikret i elevrådsbekendtgørelsen.