KARAKTERER

DGS’ KARAKTERPAPIR

I dette papir stiller DGS skarpt på konsekvenserne ved vores nuværende karaktersystem og opstiller vores ønsker til et nyt karaktersystem. DGS oplever, at karaktererne i dag tillægges for stor værdi og fylder meget i uddannelsessystemet. Vi oplever, at karaktererne bliver en hæmsko for reel læring, fordi undervisningsrummet bliver præget af, at vi elever konstant skal præstere for at opnå høje karakterer. Undervisningen bør i højere grad være præget af at foregå i øverum, hvor der er plads til at tage fejl og blive klogere. Samtidig oplever vi, at der har været en usund præstationskultur blandt unge. DGS ser neddrosling af karakterers betydning som et væsentligt skridt mod mindre præstationskultur.

KARAKTERSKALA

I DGS mener vi ikke, at den nuværende karakterskala fungerer optimalt. Vi mener, at karakterskalaen har for store spring mellem karaktererne 4, 7 og 10 og fokuserer for meget på fejl. I og med at karaktererne gives ud fra, at man starter på 12 og bevæger sig ned af efter, hvor mange fejl man laver, mener vi, man flytter fokus fra den gode præstation. Som en løsning på disse problemer, foreslår vi en ny karakterskala. Karakterskalaen skal have 7 trin og gå fra 0-6. Her skal 0 og 1 være dumpet. Resten skal ses som værende bestået, hvor 6 selvsagt vil være topkarakteren. På denne måde er der ens spring mellem de forskellige karakterer, så man tydeligere kan se den faglige progression afspejlet i karakterbladet. Med denne skala vil der også være mulighed for at sammenligne med den internationale skala, og dermed vil det også være mere overskueligt for eleverne at undersøge muligheden for at studere udenlands. Den nye skala vil have den fordel, at 12-tals inflationen vil blive ‘nulstillet’. 0-6 skala har en positiv psykologisk effekt - i form af, at man ikke kan få en negativ karakter. Der er desuden den psykologiske fordel, at middelkarakteren 3 ville være halvvejs til topkarakter, hvor middelkarakteren i den nuværende skala kun svarer til 1/3 af vejen.

OPTAG PÅ GYMNASIERNE

Vi mener, at karakterkravet til ungdomsuddannelserne skal afskaffes. Vi mener, at karakterkravet på ungdomsuddannelserne skaber et unødvendigt pres på grundskoleeleverne, og det fjerner fokus fra læring. Desuden mener vi, at grundskoleeleverne skal vejledes bedre således, at de kan vælge den uddannelse, de er bedst egnet til i stedet for at blive vejledt ud fra et karaktergennemsnit. Derudover sender de nuværende karakterkrav også et forkert signal om at en gymnasial uddannelse skulle være bedre og mere prestigefuld end en erhvervsuddannelse, hvilket får nogle til at vælge deres uddannelse på et ærgerligt grundlag.

KARAKTERGIVNING & FEEDBACK

I dag er eleverne og systemet alt for fokuseret på tallet og går glip af muligheden for at forbedre sig. Tallet er i sig selv ikke sigende nok, og ifølge Danmarks Evalueringsinstitut føler gymnasieelever sig usikre på, hvad karakteren dækker over. Derfor mener DGS, at feedback bør vægtes højere i gymnasiet. Det skal være nemt at vide, hvor man ligger og forbedre sig derfra. DGS foreslår, det bliver obligatorisk for lærere at skrive en note til standpunktskarakterer, da det giver eleven en forståelse af, hvor personen ligger men samtidig ikke tager for meget af lærernes tid. Derudover skal der være en klar adskillelse af ‘øverum’ og ‘prøverum’, så eleverne ikke altid føler sig bedømt. Derimod har de et øverum, hvor de frit kan stille spørgsmål uden, at deres spørgsmål skal trække dem ned i karakter. Dette understøttes af Danmarks Evalueringsinstitut, som også opfordrer til en adskillelse for, at eleverne er sikre på, hvornår de bliver bedømt. Vi mener, feedback skal fylde mere, så eleverne ved, hvor de ligger og dermed kan fokusere på deres forbedring i stedet for blot et tal.

KARAKTERFRIE KLASSER

DGS ønsker, at der i højere grad end i dag skal være karakterfrihed i gymnasiet. Vi har oplevet, at forsøg med karakterfrihed har medført mindre pres og konkurrence mellem gymnasieeleverne. Samtidig er der gode eksempler fra skoler, som udelukkende afgiver de obligatoriske standpunkts- og årskarakterer. DGS ønsker en praksis, hvor gymnasiet er karakterfrit i de fag, som ikke afsluttes kombineret med, at der i stedet for karakterer gives feedback på afleveringer. Det kan være med til at dæmme op for karakterpresset samtidig med, at det betyder, at undervisere skal rette med fokus på, hvordan eleverne kan forbedre sig frem for at have fokus på at give en karakter. En forudsætning for at feedbacken kan fungere i stedet for karakterer er, at der bliver investeret i uddannelse.

OPTAG PÅ VIDEREGÅENDE UDDANNELSER

DGS mener, at det er vigtigt, at man optager på videregående uddannelser på flere parametre. Det er vigtigt, at man ikke kun kan blive optaget på baggrund af ens karaktergennemsnit fra gymnasiet. Omvendt skal vi ikke skabe et system, hvor fedtebreve og forældres kontakter betyder, at unge fra uddannelsesfremmede hjem får sværere ved at komme ind via kvote 2.

Derfor ønsker vi et større optag på kvote 2. Samtidig ønsker DGS, at det bliver lettere at gennemskue kvote 2-systemet, hvor udvælgelseskriterierne på nuværende tidspunkt er fastsat af det enkelte uddannelsessted. DGS ønsker et kvote 2 system, hvor relevant erhvervserfaring vægtes højt. Vi ønsker samtidig, at optaget i større omfang baseres på en kombination af optagelsesprøver og optagelsessamtaler.

DGS foreslår, at kvote 1 bliver vægtet således, at op til tre af de vigtigste adgangsgivende fag på en given uddannelse tæller dobbelt. Det er de respektive uddannelser, som vælger de fag, som er de tre mest relevante.