ÅRGANG KLIMAKAMP!

Det mener DGS om klima

Klimakrisen er en af vores generations største udfordringer, hvorfor vi i DGS mener, at gymnasieskoler bør tage del i den grønne omstilling i kampen for en ambitiøs klimapolitik. Dette indebærer, at skolerne arbejder på at implementere klimaråd med det formål at skabe lokale bæredygtige initiativer på skolerne. Dette kunne eksempelvis være at afskaffe engangsservice og få flere plantebaserede retter på menuen i kantinerne. Derudover skal klimakrisens alvor afspejles i undervisningen, hvilket langt fra er virkeligheden i dag, hvor klima kun nævnes i læreplanerne for geovidenskab og naturgeografi. DGS mener derfor, at de danske gymnasieskoler skal imødekomme FN’s verdensmål om klima og bæredygtighed, med henblik på at inddrage klima i så mange fag som muligt.

DGS vil styrke klimaråd på gymnasierne!

DGS vil være en katalysator for, at elever kan organisere sig for at lave klimarelaterede tiltag og deltage i den demokratiske samtale ude på deres gymnasium. Derfor arbejder DGS på det grønne projekt “Årgang klimakamp”, hvor målet er at hjælpe elever med at etablere, understøtte og opkvalificere klimaråd. DGS vil også styrke netværket mellem klimarådene og sætte fokus på erfaringsudveksling på tværs. Vi skal have de gode ideer frem og igangsat! Her vil vi særligt sætte fokus på at hjælpe elever igang med deres klimadrømme og give dem redskaber til at få indflydelse. Projektet er finansieret af Tuborgfondet.

Vil I starte et klimaråd på jeres skole? Eller skal I have lidt hjælp til at få sat gang i aktiviteterne? Så står DGS klar til at hjælpe! Vi kan støtte jeres arbejde med alt fra workshops til gode råd – uanset om I vil starte et klimaråd op fra bunden eller vil gøre jeres nuværende klimaindsats endnu stærkere. Læs blandt andet om vores klimarådsopstartskursus “Grønt Gymnasium” under kurser.

Send os en mail på kontakt@dgsnet.dk, så vi sammen kan arbejde for endnu grønnere gymnasier!

DGS arbejder blandt andet for:

Bæredygtighed bestræbes ved nybyggeri af ungdomsuddannelser

Ved oprettelse af nye ungdomsuddannelser skal bæredygtighed indtænkes i bygningen i form af materialer, placering og en tiltrækning på, at skolen også kan køre på bæredygtigt forbrug af energi f.eks. solceller eller vindenergi.

Co2-udslippet skal gerne være så lille som muligt, ved oprettelsen af nye bygninger til ungdomsuddannelser.

Klimaråd på alle gymnasier

Klimaråd er essentielle for at fremme den grønne bevidsthed ude på gymnasier. Derfor mener vi, at det er nødvendigt, at gymnasieelever har et rum hvor de kan mødes og diskutere et grønnere gymnasium.

Klimaråd skal have ret til at danne klimaråd, godskrevet fravær, midler fra skolen og en plads i skolebestyrelsen.

Afskaffelse af engangsservice på uddannelses-institutionerne

I DGS mener vi, at uddannelsesinstitutionerne bør tage del af den grønne omstilling.

Et lille, men vigtigt, skridt i kampen er at afskaffe brugen af engangsservice på uddannelsesinstutitionerne.