KLAGEHJÆLP

HAR DU BRUG FOR HJÆLP TIL AT KLAGE?

DGS’ klagehjælp kan hjælpe dig med gode råd til, hvordan du kan håndtere en klagesag.

Vi sidder klar til at hjælpe dig, hvis du går på en STX-, HF-, IB- ELLER EB-uddannelse.

HVAD KAN DU SELV GØRE?

Husk at du altid har en stemme i din egen sag! Du har ret til at blive hørt. Du kan altid gå til din underviser, studievejleder, rektor eller UU-vejleder, som oftest gerne vil hjælpe dig videre.

Herudover kan du læse mere om dine rettigheder i forhold til eksamen, karakterer, klageadgang mv. i bekendtgørelserne, som du finder på undervisningsministeriets hjemmeside. Du kan også dykke ned i din skoles studie-ordensregler, som er en række lokale regler for skolens undervisningsmiljø.

HVAD KAN VI HJÆLPE MED?

Da det er din sag, som vi skal hjælpe med, vil vi allerhelst have, at det er dig, der kontakter os, så vi kan hjælpe så godt som muligt.

DGS’ klagehjælp rådgiver dig omkring dine rettigheder og hvilke muligheder du har for at klage. Vi hjælper dig i første omgang med at vurdere, hvorvidt du kan klage eller ej. Vi giver også gode råd til, hvem du som elev skal snakke med på skolen, hvis du har en udfordring.

VEJLEDNINGER

I vejledningen til venstre kan du blive klogere på, hvad du som elev har mulighed for at klage over.

I vejledningerne nedenfor kan du finde mere info om emnerne:

• Sådan skriver du en klage

• Karakterklage

• Bortvisning og andre sanktioner

• Trivsel

• Særlige vilkår

Skal vi hjælpe dig videre med din klage?

Send dit problem til DGS’ klagehjælp HER

Nedenfor kan du se hvad andre elever har fået hjælp til.

HVAD HAR VI HJULPET MED?

Når vi modtager din mail, vil vi hjælpe dig med at vurdere, hvorvidt du har grundlag for at klage. Vi har bl.a. hjulpet gymnasieelever med at klage over utilfredsstillende karakterer, dårlige eksamensforhold og urimelige fraværs- og udsmidningsgrundlag. Vi kan også rådgive dig i klager omkring fravær, snyd, krænkelser og klager over ansatte.

DGS’ Klagehjælp er støttet af Østifterne

Hvis du har spørgsmål eller andre henvendelser kan du skrive en mail til kontakt@dgsnet.dk