SAMMEN OM SAMVÆR

Samvær er vigtigt - og en fælles opgave!

Vil du være med til at skabe et bedre samvær på din uddannelse? Vil du starte snakken om grænser, hvornår de overholdes og hvornår de overtrædes? Eller vil du ganske enkelt vide mere om menneskene i din omverden? Så find materialer, information, og inspiration her på siden, til at kickstarte samtalen om et bedre samvær på din uddannelse!

Projektet Sammen om Samvær er et initiativ startet af Danske Gymnasieelevers Sammenslutning i samarbejde med Tuborgfondet. Projektet går ud på at øge trivslen blandt unge, ved at sætte fokus på ‘det gode samvær’ på landets ungdomsuddannelser. For at hjælpe med det, er Danske Gymnasielevers Sammenslutning i gang med at udarbejde en workshop, som I kan bruge i klassen eller elevrådet samt podcastserien Sammen om Samvær, som elever og lærere kan bruge til at starte samtalen om et bedre samvær gennem forskellige temaer.

Podcast: Sammen om Samvær

Sammen om Samvær er en podcastserie, der handler om alt det, der gør os mennesker så fantastisk forskellige. Det handler om at få kendskab til vores forskelligheder, at forstå vores forskelligheder og vigtigst af alt: at respektere vores forskelligheder. Lyt til eksperter, aktivister og helt almindelige mennesker, der fortæller om et emne, en sag eller helt enkelt: om dem selv. Og lyt til ungepanelet, der afsnit efter afsnit diskuterer, hvordan man skaber et bedre samvær for alle på ungdomsuddannelserne – uanset hvem man er.

Sammen om… kropsstørrelser

Kroppen, kropsfokus og meninger om kroppen.

I afsnittet taler tykaktivist Regina Fjendbo, også kendt som Tyrannosaurus regs, om grænser og overskridelse af grænser samt samfundets fokus på værdien af kropsstørrelser.

Workshop om kropsstørrelser - her

Sammen mod… diskrimination

Med i studiet er Nada Amir, som er frivillig i Mino Ung. Nada fortæller i dette podcastafsnit om hendes egen oplevelse af at være en del af en etnisk minoritet.

Lyt med når snakken går på etnicitet og forskelligheder og på hvordan det påvirker vores samvær.

Workshop om diskrimination - her

Sammen om… at være den du er

Samfundets normer er konstant til stede. Vi følger dem ofte, uden at stille os kritisk an.

Danmarks normkritiske drag queen, Mizz Privileze, kommer i dette afsnit med sine tanker om mod til at bryde med normerne og om at være dén, man har lyst til.

Workshop om at være den du er - her

Sammen om… at være en rigtig mand

Udtrykket ”En rigtig mand” er et udtryk som de fleste har hørt og kender til. Men hvad er ”En rigtig mand”? Og kan man overhovedet være mand på en rigtig eller forkert måde?

I afsnittet møder du Morten Humme fra Daregender til en refleksion over mandeidealet og kønsstereotyper.

Workshop om at være en rigtig mand - her

Sammen om… køn

Hvad er køn? Hvad vil det sige at være mand eller kvinde? Og hvad med alt det imellem, rundt om og udenfor?

I afsnittet fortæller køns-aktivisten Milo Kinnock om sin egen oplevelse af at være nonbinær, og om at udforske og se sig nysgerrig på køn og kønsidentitet.

Workshop om køn - her

Sammen om… at tage et fælles ansvar

Vi håber at de 5 afsnit vil inspirere dig, din klasse og dit elevråd til at skabe forandringer på jeres skole.

Hiv fat i os, hvis I vil have DGS ud og holde et kursus om samvær eller hjælpe jer med at laven samværspolitik.

HAR DU NOGET PÅ HJERTE?

Hvis du oplever, føler eller tænker på noget, som du gerne vil sætte fokus på og have drøftet i podcasten, så tøv ikke med at skrive en mail til kontakt@dgs.dk. Vi modtager både anonyme og ikke-anonyme henvendelser. Denne podcast er til for dig, og den er derfor altid åben for forespørgsler eller gode idéer.

SAMMEN OM SAMVÆR er et projekt støttet af Tuborgfondet.

Illustration og grafik af ATELIER ELKJAER.