GUIDES TIL ELEVRÅDET

Guides til elevrådet

Her på siden vil du finde guides til at implementere initiativer og gennemføre kampagner.

DGS’ ELEVRÅDSHÅNDBOG

Find inspiration til arbejdet i dit elevråd i DGS’ elevrådshåndbog (English version)

Her er bl.a. gode råd til, hvordan man holder det gode elevrådsmøde, hvordan man laver vedtægter, hvad jeres rettigheder er og hvordan elever kan arbejde aktivistisk.

Du kan også få den som fysisk bog!

Skriv til kontakt@dgsnet.dk hvis vi skal sende dig et eksemplar.

GUIDE TIL SAMVÆRSPOLITIK

En samværspolitik er en nedskreven aftale for, hvordan miljøet skal være på jeres gymnasium. Det er vigtigt at alle elever på skolen føler sig hørt, set og accepteret.

Vi har lavet en guide her til hvordan man skriver en god samværspolitik!

SÅDAN ARBEJDER ELEVRÅDET MED TRIVSEL UNDER CORONA

Den 11. februar 2021 afholdte vi Danmarks Største Elevrådsmøde over Zoom. Det handlede om trivsel, og der foregik en masse erfaringsudveksling på tværs af landets elevråd. Der var virkelig mange forskellige gode idéer og råd, og vi har samlet nogle af dem her, så I også kan få glæde af dem på jeres gymnasium!

SÅDAN BLIVER I KLIMAVENLIGE

Her finder du gode ideer til, hvad I kan arbejde med i dit klima- og miljøråd.

Kampen mod diskrimination, fordomme og had er lang, men en utrolig vigtig kamp. Gymnasieelever skal kunne trives på deres uddannelse, uden deres køn, religion, identitet eller hudfarve skal spille en rolle. Derfor har vi lavet denne Guide om Antidiskrimination, for at skabe større forståelse og inklusion for hinanden. For at skabe gymnasier med plads til alle.

Vil jeres skole også være mere klimavenlige, men ved i ikke hvor i skal starte? Så har DGS Nordsjælland jeres back!

Skal dit elevråd have skrevet nye vedtægter? Eller blot ønsker at revidere jeres eksisterende vedtægter? Så har vi her lavet en guide til jer, hvor I finder alt fra, hvorfor vedtægter overhovedet er vigtige, til hvordan procedure for ændringsforslag kan fungere.