80.000 gymnasieelever får ny forkvinde

Danske Gymnasieelevers Sammenslutning har i weekenden valgt Alma Tynell som forkvinde på deres 56. ordinære Landsmøde. Hun overtager posten fra Ingrid Kjærgaard og bliver dermed talsperson for 80.000 gymnasieelever pr. 1. juli 2020.

Ifølge Alma Tynell har corona-krisen vist, hvad der skal være DGS’ prioriteter i det kommende år. Hun udtaler: “Hverdagen har været vendt op og ned for gymnasieeleverne det seneste halvandet år. Vi har ikke kunne mødes med vores venner, og vi har siddet derhjemme alene bag vores skærme. Det kommer til at have store konsekvenser for eleverne. Derfor skal vi sørge for, vi ikke blot vender tilbage til en normal, men snarere til en forbedret hverdag. Hvor der er tid til den enkelte elev, hvor karakter og præstationspres fylder mindre, og hvor elever har indflydelse på deres egen skolegang”.

Videre udtaler Alma Tynell: “Til efteråret skal vi sørge for, at elevers stemmer bliver hørt i kommunal- og regionsrådsvalget. Vi skal kæmpe for bedre offentlig transport, flere billige ungdomsboliger og bedre uddannelsesvejledning - de dagsordener, der betyder noget for os unge. Det er afgørende, at vi bliver lyttet til til valget”.

Alma Tynell, som går på 3.g på Christianshavns Gymnasium tiltræder sammen med organisatorisk næstformand Lukas Bomann Andersen, som går på N. Zahles Gymnasieskole og politisk næstformand Peter Hove, som går på Egaa Gymnasium.

For kontakt:

Alma Tynell, tiltrædende forkvinde, 61770718

Ingrid Kjærgaard, aftrædende forkvinde, 50774801

Gymnasieelever: Unge uden uddannelse rammes hårdest i krisetider - styrk vejledningen