Elevernes sejr

I lørdags blev det meldt ud, at fraværsbekendtgørelsen, der trådte i kraft i sidste oktober, bliver afskaffet. Hvis man tror, at denne sejr er blevet serveret på et sølvfad, så tager man fejl.

Fraværsbekendtgørelsen skabte store protester på mange gymnasier i vinters. Det betød forsider på aviser som Aarhus Stiftstidende, indlæg i Berlingske og Information og indslag på både DR og TV2. Elever protesterede landet over, og historien var et fokus i medier fra Nordjylland til København. I DGS afholdt vi også en aktion i København, hvor vi samlede over 750 unge. Imens dette skete, erklærede lærere og rektorerne sig enige landet over sig enige: fraværsbekendtgørelsen var ikke en god idé. Politiken skrev, at man sjældent havde set så stor enighed i sektoren, og at der var tale om “rørende enige” rektorer.

Tillykke til alle, der deltog i aktioner i vinters. Det er jer der sætter den politiske dagsorden, og selvom resultater ikke kommer øjeblikkeligt, så er vi mange gymnasieelever, der sammen råber med så kraftig en stemme, at man ikke kan undgå at høre den på Christiansborg. At elever i år ikke skal straffes, fordi de skal med offentlig trafik, som til tider bliver forsinket er en sejr for eleverne. At skoler ikke skal offentliggøre deres fraværsprocenter og fodre en tendens med A- og B-gymnasier, er en sejr for eleverne.

Vi glæder os til at kæmpe videre med jer om en bedre hverdag for gymnasieeleverne,

Martin Mejlgaard, formand i Danske Gymnasieelevers Sammenslutning

FLYGTNINGE I UDDANNELSE