AKTIVITETSKONFERENCEN 2018: FRAVÆRSDEMONSTRATION, KLIMA OG NY ORGANISATORISK NÆSTFORMAND

Elever og kursister fra hele landet var i weekenden 23.-25. november samlet på Rødovre Gymnasium til DGS Aktivitetskonference 2018. Arbejdet for at føre beslutningerne ud i livet er allerede i gang - første skridt er DEMO: Stop Fraværstyranniet!

Valg
Aktivitetskonferencen begyndte med et ekstraordinært landsmøde, hvor Jonathan Hove Appel blev valgt som ny organisatorisk næstformand.

DGS’ bestyrelse havde også poster på valg. Aktivitetskonferencen valgte Gertrud Lynge Mikkelsen som menigt bestyrelsesmedlem. Valget af 1.-, 2.- og 3.suppleanterne blev hhv. Liva Victoria Raarup Røhmann, Fabian Munkholm Davidsen og Sara Klit.

DGS imod nye fraværsregler
Vi diskuterede fraværsbekendtgørelsen, som trådte i kraft i oktober. Vi hørte om oplevelser med den nye fraværsregistrering, hvilket gav konkrete eksempler på bekendtgørelsens uhensigtsmæssige konsekvenser. DGS indkalder derfor til demonstrationen mod fraværsbekendtgørelsen d. 13. december på Bertel Thorvaldsens Plads i København.

DGS og de deltagende elevråd fortalte om det det sidste halve års arbejde, og i den forbindelse behandlede vi DGS’ regnskab. Aktivitetskonferencen gennemgik også DGS’ udtalelser, hvor vi tilføjede den nye udtalelse “Mere fokus på ordblinde”. Udtalelserne er politiske papirer, der har gyldighed i tre år, og derfor skal udtalelserne igen behandles på aktivitetskonferencen 2021.

DGS går ind i klimakampen
Vi genbehandlede DGS’ arbejdsplan for 2018/2019 og indførte et nyt fokusområde med titlen “Vores fremtid, vores klima”. Det nye fokusområde betyder, at DGS det næste halvår skal gøre en indsats for en grønnere fremtid igennem parlamentarisk, organisatorisk og opkvalificerende arbejde.

Vi reviderede også budgettet for 2019, så aktivitetskonferencen både besluttede den økonomiske og den politiske prioritering for det næste halvårs arbejde.

Vi ses igen!
Komikeren Jakob Thrane stand-up besøgte os lørdag aften, og han holdt ikke igen med spiddende bemærkninger mod os gymnasieelever. Aftenen sluttede med et brag af en fest.

Tak for en fed aktivitetskonference - husk at sætte kryds i kalenderen d. 26. - 28. april, hvor DGS afholder landsmødet 2019!

Billeder fra Aktivitetskonferencen kan ses her: https://www.facebook.com/71826718955/photos/?tab=album&album_id=10156688383548956

Den opdaterede arbejdsplan og udtalelserne kan læses her: http://www.gymnasieelever.dk/politiske-papirer/

Forrige

200 GYMNASIELÆRERE ER BLEVET VARSLET FYRET