DANSKE GYMNASIEELEVERS SAMMENSLUTNING MARKERER KVINDERNES INTERNATIONALE KAMPDAG

Den 8. marts går Danske Gymnasieelevers Sammenslutning med i DEMO: Alle feminister på gaden! der arrangeres af initiativet Feministisk 8. marts, som fejring af kvindernes internationale kampdag.

Vi mener, at gymnasieeleverne har ret til en tryg hverdag uden diskrimination, hvor kønsidentitet, seksualitet og lignende aldrig må stå i vejen for ens uddannelse.

Desværre er der ikke altid hverdagen, hvor meget tyder på at elever kan udsættes for sexisme i løbet af gymnasietiden. Det kan komme til udtryk ved befamlinger til gymnasiefester, bemærkninger fra lærere eller studiekammerater og deling af krænkende billeder.

Men man taler sjældent om det med hinanden eller siger fra i de forskellige situationer. Tværtimod leder det ofte til skam, hvor man føler at det er ens egen skyld.

Det er vigtigt at der er rum til at eleverne kan sige fra over for grænseoverskridende situationer. Derudover er det problematisk at eleverne heller ikke ved, hvor man kan gå hen, hvis man udsættes for diskrimination.

Alle skoler bør derfor have en klageinstans, som er tilgængelig for alle elever, hvor de kan italesætte den sexisme, der kan opleves på uddannelsesstederne.

Ligeså er det vigtigt at køn bliver sat på skoleskemaet. Det kan være ved fællestimer, introdage eller som integreret del af fagene. Vi vil nemlig kæmpe for at komme tættere på at synliggøre og bekæmpe diskrimination på vores gymnasier.

Vi ses på gaden!

DDP: 2 – 0 TIL GYMNASIEELEVERNE

AKTION MOD DEN DIGITALE PRØVEVAGT!